شناخت بهتری از سازمان و انواع آن داشته باشید

به گزارش مجله تصویری، مشخصه اصلی سازمان ، دامنه فعالیت و الگوی روابط انسانی آن است که به واسطه آن ، هدفهای سازمانی تحقق می یابند . این الگو ، دو وجه رسمی و غیر رسمی دارد

شناخت بهتری از سازمان و انواع آن داشته باشید

وجه رسمی سازمان ، الگوی روابطی را معرفی می نماید که پیشاپیش و عمداً ساخته و پرداخته شده است تا رفتار افرادی که به ایفای وظایف سازمان می پردازند به موجب آن تنظیم گردد . وجه غیر رسمی آن به الگوی روابطی اشاره می نماید که ضمن روابط رسمی ، میان کارکنان سازمان بوجود می آید . وجوه رسمی و غیر رسمی ، در هر سازمانی وجود دارند و تواماً سازمان را بوجود می آورند. در ادامه با مجله تصویری همراه باشید.

انواع سازمانها :

1- سازمانهای رسمی : سازمان رسمی از اجتماع عده ای از افراد با وظایف ، مسئولیت ها و اختیارات تعیین تشکیل می گردد که با رعایت روابط سلسله مراتبی (خطوط فرماندهی) برای تامین هدفهای تعیینی با یکدیگر همکاری می نمایند . در سازمان رسمی ، هدف ، نوع وظایف ، روابط ، اختیارات و مسئولیت های هر شغل با صراحت تعریف و بصورت مدون ، برای اجرا به کارکنان ابلاغ می گردد .

سازمانهای رسمی با وجود برخورداری از ویژگیهای مشترک ، دارای تفاوت های چشم گیری هستند . از اینرو ، در مطالعات سازمانی ، به منظور همسنجی سازمانها ، آنها را طبقه بندی می نمایند . بر مبنای ویژگیهای گوناگون سازمانها ، انواع طبقه بندی امکان پذیر است : حسب میزان (کوچک یا بزرگ) ، نوع مالکیت (خصوصی یا دولتی) ، ملاک عضویت (داوطلبانه ، استخدامی ، یا اجباری) و اهداف و وظایف اجتماعی (آموزشی ، دینی ، سیاسی یا مالی) . در قلمرو امور مالی ، سازمانها غالباً به تولیدی و خدماتی تقسیم می شوند . در مقابل طبقه بندی های فوق که بر تفاوتهای آشکار میان سازمانها تأکید می نمایند ، طبقه بندی های دیگری وجود دارند که با ملاکهای ذهنی و تحلیلی شکل گرفته اند . به عنوان نمونه ، (بلا واسکات) در تحلیل سازمانهای رسمی ، با این ملاک چه کسی ، در درجه اول ، از وجود سازمان فایده و بهره می برد ، چهار نوع سازمان را تشخیص می دهند :

الف- سازمانهای مشترک المنافع که در اصل به عموم اعضای خود نفع می رسانند مثلاً اتحادیه ها ، باشگاهها ، احزاب سیاسی ، انجمن های حرفه ای ، و تعاونی ها .

ب- سازمانهای تجاری دکه در اصل به مالکان و مدیران خود بهره می رسانند نظیر کارخانه های صنعتی ، فروشگاهها ، بانکها و هتل ها .

ج- سازمانهای خدماتی که در درجه نخست به مراجعان خود نفع می رسانند مثلاً بیمارستانهای خصوصی ، مدارس خصوصی ، و شرکت های مددکاری اجتماعی .

د- سازمانهای رفا عمومی که عموم مردم را بهره مند می سازند نظیر وزارت دفاع ، مدارس دولتی ، سازمان پلیس ، سازمان آتش نشانی و سازمانهای تحقیقاتی

این طبقه بندی های به منظور مطالعه مسایل و مسائل ویژه انواع سازمانها ، تشخیص شیوه مدیریت ، نوع عملکردها و فعالیتهای آنها سودمندند .

2- سازمانهای غیر رسمی : شبکه روابط شخصی و اجتماعی است که برخلاف سازمان رسمی بنا بر نقشه تعیین به هدف قبلی به وجود نمی آید ، بلکه ضمن برقراری روابط محبت آمیز افرادسازمان رسمی با یکدیگر ، خود بخود شکل می گیرد . مانند روابط بین افراد یک اداره که پس از خاتمه ساعت کار دور هم جمع شده و بدون در نظر گرفتن روابط رسمی (رئیس و مرئوس بودن) به فعالیتهایی مانند ، شطرنج یا فوتبال می پردازند .

سازمان غیر رسمی در نتیجه روابط اجتماعی بین افراد جامعه بوجود می آید و تشکیل این گونه روابط ، تابع هیچگونه ضابطه ای نیست و با وجود اینکه سازمان غیر رسمی روی نمودار سازمان رسمی معین نمی گردد ولی در واقع به عنوان یک شبکه روابط اجتماعی و شخصی در درون سازمان رسمی وجود دارد . ضروری است چگونگی روابط این دو سازمان به وسیله مدیریت درج گردد و مورد توجه قرار گیرد . در ضمنً بر اساس تحقیقات دانشمندان ، روابط غیر رسمی کارکنان در سازمان گسترده تر بوده و اثر آن برهدفهای سازمان بیشتر است.

منبع: الی گشت

به "شناخت بهتری از سازمان و انواع آن داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت بهتری از سازمان و انواع آن داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید