آثار منفی مصرف بیش از حد پروتئین

به گزارش مجله تصویری، مصرف بیش از حد پروتئین می تواند عواقب جدی را بر سلامت انسان داشته باشد. در این مقاله شما با آثار پروتئین بیش از حد در رژیم روزانه ی غذایی خود آشنا خواهید شد.

آثار منفی مصرف بیش از حد پروتئین

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

مصرف بیش از حد پروتئین می تواند عواقب جدی را بر سلامت انسان داشته باشد. در این مقاله شما با آثار پروتئین بیش از حد در رژیم روزانه ی غذایی خود آشنا خواهید شد.

پروتئین ها به منظور ساخت، تعمیر و نگهداری بافت ها و سلول ها مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها نقش مهمی را در تعادل هورمونی و فراوری آنزیم های موجود در بدن ایفا می نمایند. پروتئین ها بلوک های ساختاری بدن ما بوده و برای عملکرد مناسب بدن ضروری می باشند.

در صورتی که بدن به اندازه کافی کربوهیدرات دریافت نکند، انرژی مورد احتیاج خود را از پروتئین ها به دست می آورد. کمبود پروتئین در رژیم غذایی می تواند مانع از رشد شده و منجر به ضعف سیستم ایمنی و کاهش توده ی عضلانی می گردد.

در موارد شدید، کمبود پروتئین می تواند منجر به اختلال در سیستم های مهم بدن مانند سیستم گردش خون و تنفس گردد. قبل از بحث در خصوص عوارض جانبی، اجازه دهید ببینیم که بدن به صورت روزانه چه اندازه پروتئین احتیاج دارد.

احتیاج پروتئینی بدن

با هدف افزایش توده ی عضلانی و افزایش سطح سلامت استخوان، ممکن است که وسوسه شوید تا اندازه زیادی پروتئین در رژیم روزانه ی خود مصرف کنید. مصرف بالای پروتئین ها سودی ندارد، چون بدن قادر به جذب درست آن ها نیست. افزایش جذب پروتئین باید همراه با انجام ورزش کافی صورت گیرد. با این حال، مصرف بیش از حد پروتئین (بالاتر از اندازه مورد احتیاج بدن) ممکن است عوارض جانبی بر سلامت کلی بدن داشته باشد. اجازه دهید اندازه مورد احتیاج پروتئین بدن را ذکر کنیم.

احتیاج روزانه ی بدن به پروتئین (بر اساس سن) به توضیح زیر می باشد:

نوزادان: 10 گرم

پسران نوجوان: 52 گرم

دختران نوجوان: 46 گرم

مردان بزرگسال: 56 گرم

زنان بزرگسال: 46 گرم

زنان باردار و شیرده: 71 گرم

عوارض جانبی مصرف پروتئین بیش از حد

یک تغییر ناگهانی به یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند باعث ایجاد مسائلی در سلامت انسان گردد. رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا با هدف به دست آوردن توده ی عضلانی می باشد. این کار به ساختن عضلات و کاهش چربی یاری می نماید و اغلب متخصصان تغذیه، افزایش جذب پروتئین را به بدنسازان توصیه می نمایند.

پروتئین زیاد، به خصوص با کربوهیدرات کم، می تواند بیماری به نام کتوز را ایجاد کند. این بیماری به وسیله افزایش توده های کتونی که در آن بدن قند خون ذخیره شده را به علت فقدان کربوهیدرات مصرف می نماید، تشخیص داده می گردد. عوارض دیگر کتوز سر درد و زود رنجی می باشد.

رژیم های حاوی پروتئین بالا دارای چربی اشباع شده ی بالایی هستند، بنابراین باعث افزایش خطر بیماری های قلبی می گردد.

پروتئین بیش از حد باعث ایجاد فشارهایی به کلیه می گردد و ممکن است عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. نشان داده شده که پروتئین زیاد بر افرادی با عملکرد نرمال کلیه تاثیر کمتری دارد. اما ممکن است عملکرد کلیه را در افرادی با مسائل خفیف کلیه تحت تاثیر قرار دهد.

پروتئین بیش از حد، جذب کلسیم را تحت تاثیر قرار داده که منجر به هیپرکلسیوری (سطوح بالای کلسیم در ادرار می گردد). هضم پروتئین، اسیدهایی را در خون آزاد می نماید که کلسیم موجود در استخوان ها را بیرون می کشد. این امر ممکن است منجر به متخلخل شدن و شنماینده شدن استخوان ها گردد. در موارد شدید، حتی ممکن است منجر به پوکی استخوان هم گردد.

رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا می تواند جذب کربوهیدرات را محدود کند. یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین مصرف غذاهای مبتنی بر گیاه را محدود می نماید. این تنوع محدود در رژیم غذایی باعث می گردد تا رژیم غذایی دچار کمبود مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان ها که غذاهای گیاهی غنی از آن ها است، گردد.

همراه با عوارض جانبی ذکر شده در بالا، تعدادی دیگر از مسائل مربوط به سلامت هم وجود دارد که می تواند به وسیله مصرف مقادیر بالای پروتئین ایجاد گردد. این موارد شامل از دست دادن آب بدن، سردرد، گرفتگی عضلات، آشفتگی، یبوست، از دست دادن تمرکز و مشکل تنفس می باشد. پروتئین بیش از حد باعث فشار به کبد هم می گردد. این موضوع می تواند باعث فقدان بعضی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری گردد که منجر به بروز بیماری های دیگر و از دست دادن استقامت فیزیکی می گردد.

این یک واقعیت است که مصرف پروتئین برای سلامت بدن بسیار مهم است، اما مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی در پی خواهد داشت. تغییرات عمده در رژیم غذایی تنها بعد از مشورت با پزشک متخصص در این زمینه امکان پذیر است. منبع مقاله :

متن منابع

منبع: راسخون

به "آثار منفی مصرف بیش از حد پروتئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار منفی مصرف بیش از حد پروتئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید