راهنمای سفر به کشور قبرس؛ کشوری با جاذبه هایی چشم نواز

به گزارش مجله تصویری، قبرس از جمله کشورهایی بوده که با پدیده هایی بی نظیر همگان را انگشت به دهان نموده است. از سواحل دریای مدیترانه و زیبای این منطقه تا جنگل های سرسبز با کاج های سر به فلک کشیده که برای گردشگران حیرت آور بوده، همه و همه قبرس را از نظر گردشگری بی مثال نموده اند. جزیره قبرس که در حال حاضر به صورت پادشاهی اداره می گردد، دارای درجه حرارتی مطلوب است. با ما در راهنمای سفر به کشور قبرس همراه باشید تا شما را با تعدادی از دیدنی های مشهور قبرس آشنا کنیم.

راهنمای سفر به کشور قبرس؛ کشوری با جاذبه هایی چشم نواز

لیست مطالب

فرهنگ یونانی در دل جزیرهآب و هوایی مطبوعبنادر پر آوازه و مهم قبرسطبیعت بکر و بدون تغییر قبرسشهر لارناکاجاهای تماشای قبرسغذاهای خوش طعم قبرسسوغاتی های به یادماندنینکاتی که نباید از خاطر برد

فرهنگ یونانی در دل جزیره

در حدود 3000 سال پیش، گروهی از مردم یونان به این منطقه سفر و این سرزمین را کشف کردند و نام آن را به دنیایان شناساندند. درست از همان روز بود که با مهاجرت بعضی از این یونانیان به قبرس برای زندگی، فرهنگ و سبک زندگی مردم یونان در قبرس ریشه دواند و در بطن اصیل این منطقه تلفیق شد. عقاید مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی هر روز به نحوی خود را به شکل تازه نمایان می کردند و این حقیقت را به رخ دنیایان می کشاندند که یونان و قبرس چون دو برادر مشابه یکدیگر می مانند. حتی، تحولات گوناگونی که در طول تاریخ بر این دو کشور گذشتند، سبب نشدند که این پیوند دچار اختلال شود. ساکنان و زمامداران قبرس حتی برای تأیید این دوستی و زدن مهر تمامیت بر آن، زبان و خط رسمی کشور را یونانی و ترکی قرار دادند.

این آزادی سالیان سال راسخ بود تا اینکه قانون 1960 این کشور کمی دستخوش تغییر شد و زبان انگلیسی به اسم زبان دوم این کشور خود را در جامعه جای داد تا بتواند روابط بین الملل را هم به خوبی پشتیبانی کند. اما، ورود زبان انگلیسی هم نتوانست پیوند اولیه را متزلزل کند. براساس راهنمای سفر به کشور قبرس باید بدانید که به همین خاطر است که بیشتر توریستان زمانیکه به قبرس پای می گذارند، گمان می نمایند که در یکی از شهرهای یونان در حال قدم زدن هستند.

آب و هوایی مطبوع

از دیگر عوامل جذب توریست در کشور قبرس می توانیم به آب و هوای بی نظیر این منطقه اشاره ای داشته باشیم. همانطور که در ابتدای راهنمای سفر به کشور قبرس بدان اشاره کردیم، در قبرس شرایط جوی بسیار ایده آل است؛ در تابستان که بسیاری از کشورهای دنیا دمای بالایی را تجربه می نمایند، قبرس با دمای بین 21 تا 36 درجه یکی از مطلوب ترین منطقه ها دنیا بحساب می آید. شما می توانید در مرداد یا شهریور به دل آبهای دریای مدیترانه با دمای 15 درجه بروید و از این آب تنی در دمای مناسب لذت ببرید. حتی، می توانید در زمستان هم سفر به تماشای های مشهور قبرس را تجربه کنید، چرا که قبرس با داشتن حدود 300 روز آفتابی در سال، یکی از کشورهای مطلوب است.

بنادر پر آوازه و مهم قبرس

در قبرس، سه شهر بندری مهم وجود دارند که به نوعی این سه شهر توانسته اند اقتصاد قبرس را پیش ببرند. علاوه بر داد و ستدهایی که در این بنادر مدیریت می شوند، وجود انواع و اقسام هتل ها با امکانات قابل ملاحظه، رستوران هایی با غذاهای محلی، کافه و تریاهای پر زرق و برق و پارکهای آبی متعدد سبب شده که جنوب شرقی قبرس به قلب تپنده اقتصاد و توریستی این کشور مبدل شود. گستردگی مراکز خدماتی، تفریحی و رفاهی در این کشور در کنار استقبال توریستان سبب شده تا دولت هم بر این بنادر و شهرهای بندری نظارت بیشتری به خرج داده و با کنترل هر چه بهتر مراکز یاد شده، سود دهی را افزیش دهد. حتی، بعضی از مهاجران هم در این شهرهای بندری اقدام به برپایی تورهای داخلی کرده اند.

آنها اعضای خود را به قسمت های مختلف شهر می برند یا در روزهای تعطیل بر فراز کوه های ترودوس اتراق می نمایند و بعد از کمی استراحت، ورزش اسکی را به اعضای خود پیشنهاد می دهند. این تورها گاهی از فراز کوه ها 45 دقیقه پیاده روی می نمایند و خود را به دریا می رسانند تا اعضای آن تنی به آب بزنند و روز زیبای خود را در دل امواج به انتها برسانند. هر چند تمام روزهای سال این تورها دایر بوده، اما برترین زمان برای رفتن به شهرهای بندری قبرس و عضویت در تورهای آن، اویل آوریل تا اواخر اکتبر است.

طبیعت بکر و بدون تغییر قبرس

طبیعت و جاذبه های طبیعی هر چقدر که بکرتر باشند، علاقمندان بیشتری را هم به سوی خود جذب می نمایند. این امتیاز امروزه بدلیل زندگی ماشینی و مدرن در کمتر کشوری از دنیا دیده می شود. اما، قبرس توانسته تا این ویژگی را برای خود حفظ نماید. در سفر به کشور قبرس در هر گوشه ای که قدم می گذارید، بی شک چشم شما بر روی جاذبه های طبیعی دست نخورده خیره می ماند. سواحل تمیز و بدون آلودگی، آبهای زلال دریا و رودخانه ها، جنگل های یک دست با درختانی قطور و سالخورده، ماسه هایی گرم و بدون کثیفی شاکله اصلی قبرس را ساخته اند. هر چند سازه های توریستی و تفریحی هم در این جزیره دیده می شوند، اما سعی شده که ساخت مکانهای مذکور به بدنه اصلی تماشای های مشهور قبرس خدشه ای وارد نکند.

شهر لارناکا

لارناکا در قسمت جنوبی قبرس واقع شده است. در این شهر امکان فرود هواپیما در فرودگاه بین المللی هم وجود دارد و مسجد Sulton Tekesihalla و کلیسای Agio Lazarios جز جاذبه های مذهبی مهم این شهر بحساب می آیند. تماشا این بخش از تماشای های مشهور قبرس خالی از لطف نیست.

جاهای تماشای قبرس

زندان نامیک کمال

در دوره عثمانی و بر روی قصر قدیمی ونیدیک ساختمان دو طبقه ای ساخته شد که با جنس سنگی نگاه ها را به سوی خود جلب کرد. این مورد از تماشای های مشهور قبرس که بعدها به زندان تغییر کاربری داشت، در سال 1873 میلادی پذیرای یک شاعر نامدار ترک زبان به نام نامیک کمال بود. این شاعر بدلیل نمایش تئاتری که در همان سال برگزار گردیده بود، به زندان یاد شده تبعید شد. این نمایش که وطن یا سیلیس ترینین گدیک پاشا نام داشت، سبب شد که این شاعر حدود 38 ماه از عمر خود را در این زندان سپری کند. زمانی که به داخل این ساختمان پای بگذارید، خواهید دید که در طبقه همکف این زندان تنها یک سلول مستطیل شکل وجود دارد.

این سلول که با درب کوچکی به حیاط قصر وهم وصل می شود، دارای دو پنجره کوچک هم هست. راهنمای موزه به شما خواهد گفت که نامیک کمال در ابتدای تبعیدش به طبقه اول این زندان راهنمایی شد، اما پس از چندی با مذاکره ای که میان او و استاندار قبرس، ویسی پاشا صورت گرفت، این هنرمند پیروز شد که در طبقه قوفانی زندان اقامت کند. براساس راهنمای سفر به کشور قبرس باید بدانید که هر چند پس از سال 1876 میلادی این هنرمند مورد بخشش سلطان مراد پنجم نهاده شد و به شهر خود یعنی استانبول بازگردانده شد، اما این سبب نمی شود که بنا از یادها برود.

فاماگوستا

فاماگوستا دارای سواحل بیشماری بوده که هر کدام از آنها با شن و ماسه های نرم و زرین خود چشم بینندگان و توریستان را بر روی خود ثابت می نمایند. در نظرسنجی گسترده ای که میان توریستان برگزار گردید، فاماگوستا به اسم یکی از تماشای های مشهور قبرس انتخاب گشت. اگر از اهالی فن پرس و جو بعمل آورید، خواهید شنید که این شهر از قدمت بالایی برخوردار است. آنها معتقدند که فاماگوستا حدود 300 سال قبل از میلاد حضرت مسیح شکل گرفته و به اسم یکی از ریشه های قبرس خود را بر سر زبان ها انداخته است. البته که پیشتر نام Arsino که یک نام یونانی است، بر این منطقه نهاده شده بود و در حال حاضر با نام فاماگوستا شناخته می شود.

این مورد از تماشای های مشهور قبرس در نزدیکی شهر باستانی سالامیس واقع شده و از جانبی دیگر به سواحل شهر کارپاس منتهی می شود. نهاده شدن در چنین جغرافیایی بر اعتبار فاماگوستا افزوده و توریستان بیشتری را جذب کرده است. تورهای فاماگوستا به شما این امکان را می دهند که هم از این شهر و تک تک جاذبه های طبیعی بازدید بعمل آورید و هم شما را به ضیافت تاریخی سالامیس می برند؛ سالامیسی که هنوز هم بعد از گذشت قرنها راسخ ایستاده است و تمدن موجود در قبرس را به دنیایان نمایش می دهد؛ تمدنی که در میان بیشه راز می موسا قرار داشته و در دل خود سکه های طلایی مربوط به 411 یا 374 قبل از میلاد را پنهان کرده است.

غار دریایی

هر چند نمونه هایی از این دست غارها در سواحل نروژ هم دیده می شوند، اما این غار از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است. براساس راهنمای سفر به کشور قبرس باید بدانید که دلیل این انحصار هم این است که کاملا مجاور با سطح دریا نهاده شد، در حالیکه غارهای نروژ حدود 30 متر با سطح دریا فاصله دارند. این غارها که بر اثر حرکت امواج ایجاد می شوند، در یک رویداد که سالیان سال طول می کشد، شکل و شمایل یک غار را به خود می گیرند. در واقع، امواج دریا سبب فرسایش صخره ها و سنگ ها می شوند و در نهایت، منجر به ایجاد یک جاذبه طبیعی گشته که می تواند توریستان را شیفته خود کند. زمانیکه به تماشای غار مشغول شوید، یاد غار مشابه ای که در خلیج Phang Nga واقع شده است هم می افتید، چرا که هر دو غار بر اثر انحلال سنگهای آهکی ساخته شده اند.

نیکوزیا

مرکز قبرس بواسطه جمعیت 73 هزار نفری، جز شهرهای پر چمعیت قبرس است. در جای جای نیکوزیا ساختمانهای اداری و تجاری متعددی دیده می شوند که با معماری خاص خود همگان را انگشت به دهان ساخته اند. این ساختمان ها آنقدر دلفریب و زیبا بوده که سازمان ملل متحد هم در این شهر پایگاهی را برای خود دست و پا کرده است. نیکوزیا تنها مرکز در دنیا بوده که به دو نیمه تقسیم شده است؛ دو نیمه ای که با یک نوار سبز رنگ مرز بندی شده و یک دومش در اختیار قبرس ترک و یک نیمه دیگر در اختیار قبرس یونانی هست. عبور و مرور از این کشور تنها با یک کارت شناسایی ممکن بوده و احتیاج به صدور مجوز نیست.

خیابان فینیگوودوس قبرس

یکی از پر آوازه ترین معابر دنیا بعد از خیابان شانزه لیزه، بدون شک خیابان نخل یا فینیگوودوس قبرس است. این خیابان با تماشای های پر زرق و برق و پر رنگ و لعابش چنان دلرباست که از پیاده روی در آن خسته نخواهید شد. وجود کافه هایی که هم در فصل گرم سال و هم در فصل سرد با نوشیدنی و خوراکی های بی نظیرشان انتظار توریستانی چون شما را می کشند، از جمله عواملی است که این مورد از تماشای های مشهور قبرس را دلچسب تر ساختند. به علاوه که رستوران های لوکس هم می توانند دهان شما را آب بیاندازند، چرا که با ارائه غذاهای محلی و نوشیدنی های بی نظیر در هر ساعت از شبانه روز این امکان را به رهگذران می دهند که دلی از عزا در بیاورند.

پافوس

اگر چه جاذبه های پافوس بیشمار بوده، اما شرکتهای تجاری هم دست بر روی دست نگذاشته اند و با برپایی مراکز خرید مدرن و سنتی متعدد اقدام به ارائه خدمت به مشتریان کرده اند. توریستان بیشتر در ماه ژوئیه تا آگوست به این شهر سفر می نمایند تا با یک تیر چند نشان بزنند؛ هم از آب و هوای مدیترانه ای و بی نظیر این شهر در این فصل ها استفاده نمایند و هم به تماشای جاذبه های توریستی بپردازند یا در مراکز خرید سوغاتی های مد نظرشان را تهیه نمایند. مقدار توریست پذیری پافوس زیاد بوده و همین امر موجب شده است تا بعضی سودجویان در قالب ارائه خدمات حمل و نقل توریستان را سرکیسه نمایند.

گوزل یورت

در جهت شمال غربی کشور قبرس Moephou یا همان گوزل یورت واقع شد. این منطقه که با درختان بلند قامت مرکبات محصور شده، یکی از مهمترین و عظیمترین شهرهای قبرس برای فراوری محصولات کشاورزی و مرکبات هست. خرابه های باستانی سولی و قصر وونی از جمله تماشای های این شهر هستند؛ قصری که با 137 اتاق مجزا یکی از بی نظیرترین سازه های بشری در زمان خود یعنی زمان حکومت پادشاه فنیقی شهر ماریون مصادف با قرن پنجم قبل از میلاد است. براساس راهنمای سفر به کشور قبرس باید بدانید که این پادشاه قصر را بنا کرد تا از فراز آن شهر سولی را زیر نظر داشته باشد.

ساحل نیسی

از زیباترین سواحل این کشور، بی شک می توانیم از ساحل نیسی نام ببریم؛ ساحلی که منظره زیبایی به سوی جزایر ریز دارد و برترین محل برای گذراندن تعطیلات هم هست. قایق های اجاره ای هم در بستر ساحل لنگر انداخته اند و به توریستان این فرصت را می دهند که به دل دریا بزنند و از زیبایی های آبی لذت بیشتری ببرند؛ لذتی که با سرسره سواری در وسط آب به اوج خود می رسد.

آفرودیت

دلیل معروفیت این پارک، نه تنها وسایل بی نظیر برای تفریحات آبی، بلکه مجسمه و تندیس های عظیم یونانی است که در جای جای پارک خودنمایی می نمایند؛ مجسمه هایی که هیبت اساطیر یونانی را در معرض دید همگان قرار داده اند. در کنار این مجسمه ها، انواع و اقسام سرسره های مدرن، تجهیزات آبی و شنا هم دیده می شوند که لذت گردش را دوچندان می نمایند. البته آب تنی و شنا و تماشای مجسمه ها همه آن چیزی نیست که در آفرودیت بدست می آورید، بلکه رستوران هم در این پارک دایر است. شما می توانید یک روز کامل را بدون اینکه نگران وعده های غذایی باشید، در پارک آبی آفرودیت بگذرانید.

غذاهای خوش طعم قبرس

کباب قبرسی از جمله غذاهای معروف این کشور بوده که سوولاکی هم خوانده می شود و با انواع سبزیجات، گوجه فرنگی پخته شده، جعفری، پیاز طبخ و بصورت ساندویچ در نانهای باگت سرو می شود. غذای بعدی، موساگاست که هواداران زیادی دارد. این غذا که از بادمجان، گوشت چرخکرده، سبزیجات و نعناع تهیه می شود، در ظرف های مخصوصی پخته و با خامه سرو می شود. این غذا که در فر پخته می شود، از طعم و عطر منحصر بفردی هم برخوردار است. البته، ایرانی هایی که به قبرس می فرایند، معتقدند که این غذا مشابه دلمه می ماند.

سوغاتی های به یادماندنی

یکی از شاخص ترین و خیره نماینده ترین صنایع دستی قبرس، قلاب دوزی لفکارا بوده که از دوره وینزی ها در قبرس رایج است. با این هنر انواع و اقسام روتختی ها، رومیزی ها، رو بالشتی ها و رو فرشی های تزئینی بافته می شوند. البته، در کنار این قلاب دوزی ها، انواع و اقسام روسری های ابریشمی با تار و پودی باکیفیت در هم تنیده شده تا زینت بخش چمدان های توریستان شوند. البته، فرش های دستباف گاریماگازا هم می توانند یک سوغات نفیس از سفر به قبرس باشند.

نکاتی که نباید از خاطر برد

1- اگرچه وقوع جرم و جنایت در قبرس بسیار محدود است، اما باید همیشه مراقب افراد سودجو و دردسرساز بود؛ افرادی که ممکن است با تعارف یک نوشیدنی غیر متعارف یا غذایی نامناسب شما را به دردسر بیاندازند یا جاسوس باشند و با حرف های شما درباره تقسیم قبرس برای شما پفراینده سازی نمایند.

2- از ماه دسامبر تا ماه ژانویه که ماههای زمستانی سال بوده، عصر و شب هوا سرد است. پس، پوشش مناسب این فصول را به همراه داشته باشید تا دچار سرماخوردگی نشوید.

3- از کرم ضدآفتاب غافل نشوید. جو مدیترانه ای قبرس ممکن است پوست شما را با آسیب های جدی روبرو کند. بعلاوه، آب هم به مقدار کافی مصرف نمایید تا بدن شما با کمبود آب روبرو نشود.

4- از ماه فوریه تا ماه مارس، در طول روز ممکن است که با بارندگی ها گاه و بی گاه روبرو شوید.

5- تنها راه استفاده از ماشین های اجاره ای، داشتن گواهی نامه بین المللی است. پس، بدون داشتن این جواز اقدام به رانندگی نکنید.

6- ماه آوریل تا ماه می هوا بسیار مطلوب و مناسب است. روزها با هوای مناسب و شب ها با نسیمی دلچسب برترین زمان برای سفر به قبرس هستند.

7- اگر قصد دارید که حمام آفتاب بگیرید و از دمای 40 درجه برترین بهره را ببرید، در ماه آگوست یا جولای به قبرس بروید.

8- در سپتامبر، نوامبر و اکتبر بدلیل دمای بالا، توریستان کمتری را در قبرس میتوان دید. اگر می خواهید خدمات را با حداقل قیمت دریافت کنید، در این ماه ها به قبرس بروید.

منبع: همگردی

به "راهنمای سفر به کشور قبرس؛ کشوری با جاذبه هایی چشم نواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به کشور قبرس؛ کشوری با جاذبه هایی چشم نواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید