چگونه کرونا بر سلامت روان مردان اثر می گذارد؟

به گزارش مجله تصویری، خبرنگاران/گیلان یک روانشناس، کاهش درآمد و مزایای مالی را یکی از جنبه های استرس زا و اضطراب آور برای مردان دانست که در این دوران بیشتر آن را تجربه می نمایند و گفت: همه مردان جامعه در بخش های مختلف اجتماعی و مالی با فشار و تنش و استرس روبرو هستند.

چگونه کرونا بر سلامت روان مردان اثر می گذارد؟

جواد عینی پور در گفت وگو با مجله تصویری، با اشاره به آثار و تبعات روان شناختی شیوع بیماری کرونا بر مردان جامعه، اظهار کرد: بیماری کرونا موجب تغییر سبک زندگی و شکل گیری یک سری مناسبات جدید در حوزه شغلی و اقتصادی جوامع بشری شده است.

وی با بیان اینکه تمهیدات خاص بهداشتی جهت مقابله با ویروس کرونا به ملزومات اجتماعی و اقتصادی منتهی شده است، اضافه کرد: در این دوران مشاغلی که احتیاجمند حضور و فعالیت فیزیکی هستند، تحت تاثیر قرار گرفته و یک تجدیدنظر در شیوه انجام کارها به وجود آمده است.

این روانشناس، مردان را بخش اعظمی از نیروی کارگری و فیزیکی جامعه دانست و توضیح داد: مردان بیش از سایر گروه ها با سختی های ناشی از بیماری در محل کار روبرو هستند؛ به گونه ای که بعضی از مردان حاضر شدند به زیان های اقتصادی ناشی از عدم حضورشان در محل کار تن دهند.

عینی پور، با اشاره به امکان انجام بخشی از امور به صورت دورکاری، ادامه داد: بخشی از مردان برنامه کاری خودشان را به فضای مجازی منتقل کردند و دورکاری را برگزیدند، اما بخش دیگر چاره ای جز حضور در محل کار نیافتند و ریسک بیماری را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه هر سه رویه مذکور دارای تنش و اضطراب و استرس و فشار روانی بر مردان است، گفت: مردانی که ناچار به حضور در محل کار هستند، با اضطراب و استرس روزانه ناشی از ترس از مبتلا شدن به کرونا روبرو می شوند. این افراد همچنین می ترسند که حضور آنان در بیرون از خانه عامل انتقال بیماری به داخل خانه و بیمار کردن همسر و فرزندان باشد.

این روانشناس، با اشاره به تفاوت های محل کار با دورکاری در خانه، یادآور شد: محیط خانه محیطی نیست که بتوان به طور موثر امور کاری را پیگیری کرد، زیرا علاوه بر جزیره ای بودن و عدم پیوستگی، ارتباط خانوادگی با همسر و فرزندان را تحت الشعاع قرار می دهد و منجر به ایجاد تنش و فشار روانی می گردد. همچنین حضور مرد در خانه انتظاراتی را برای دیگر اعضای خانواده رقم می زند و همین امر می تواند به روابط خانوادگی آسیب بزند.

عینی پور، کاهش درآمد و مزایای اقتصادی را یکی دیگر از جنبه های استرس زا و اضطراب آور برای مردان دانست که در این دوران بیشتر آن را تجربه می نمایند و گفت: همه مردان جامعه در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی با فشار و تنش و استرس روبرو هستند و لذا آسیب های روان شناختی زیادی را متحمل می شوند و به حمایت روانی و یاری مشاوره ای احتیاج دارند.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش فشار روانی بر مردان به ویژه در روزهای کرونایی، گفت: برنامه های حمایتی می تواند پیامدهای روان شناختی را حل نماید، اما در دنیای روان شناسی نقش افکار بسیار پررنگ و اثرگذار است لذا در گام نخست باید بازسازی شناختی را انجام دهیم.

این روانشناس، با بیان اینکه افراد در بازسازی شناختی باید تعریف و تفسیر خود از وقایع پیرامونی را تغییر دهند، گفت: بازسازی شناختی به معنی خودفریبی نیست، بلکه باید زاویه دید و لنز خودمان را مثبت کنیم و وقایع را آنگونه که هست ببینیم.

عینی پور، امتحان الهی را از جمله مفاهیمی دانست که در تعالیم دینی به آن پرداخته می گردد و بیان کرد: اگر کرونا را نوعی آزمون و امتحان الهی برای جوامع بشری تلقی کنیم، در واقع خداوند می خواهد رفتار ما را در شرایط سخت و سخت بسنجد و باید درست رفتار کنیم.

وی با بیان اینکه افراد در بازسازی شناختی باید براساس واقعیت ها عمل نمایند و فراتر از واقعیت ها نروند، یادآور شد: برای مقابله با بیماری کرونا راهکارها و تدابیری وجود دارد و باید براساس همان راهکارها و تدابیر از مبتلا شدن به کرونا پیشگیری کنیم.

این روانشناس، بازسازی شناختی را فرصت استفاده از سبک زندگی جدید دانست و اظهار کرد: کرونا یک واقعیت است که در جامعه وجود دارد و سبک زندگی جدیدی را ایجاد نموده لذا باید منافع این سبک زندگی جدید را شناسایی و خودمان را با شرایط به وجود آمده سازگار کنیم. به عنوان مثال بسیاری از افراد کسب و کارهای اینترنتی خود را رونق بخشیدند و عده ای دیگر کسب و کارهای مجازی جدید را راه اندازی کردند. شاید این بیماری سال های سال ادامه داشته باشد و نمی توانیم زندگی را تعطیل کنیم.

عینی پور، با بیان ایکه مردان می توانند با تمرکز بر سبک های سالم زندگی مزایای اقتصادی جدید را تجربه نمایند، گفت: سازگاری و هماهنگ شدن با واقعیت ها به کاهش تنش ها منجر می گردد و به جای فکر کردن به آثار زیان بار مبتلا شدن، آثار مثبت را به زندگی تزریق می نماید.

وی مردان را احتیاجمند تعامل موثر و مهارت های ارتباطی با خانواده و دیگران دانست و توضیح داد: عدم برخورداری از مهارت های ارتباطی موجب تنهایی شده و می تواند عصبانیت، بدخلقی، کم حوصلگی و... را موجب گردد لذا نباید تعاملات اجتماعی را فراموش کنیم؛ البته تعامل اجتماعی صرفا به معنی دورهمی و گفت وگوی حضوری با افراد نیست، بلکه باید به وسیله تماس های تلفنی و مجازی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و احساس همدلی و همیاری و همدردی و درک متقابل را به یکدیگر بدهیم.

این روانشناس، نقش همسران را در مدیریت فشار روانی خانواده به ویژه مردان موثر دانست و تاکید نمود: جهت گیری های زنان در محیط خانه به آرامش یا تلاطم این فضا منجر می گردد. در واقع اگر زن این واقعیت را بپذیرد که همسرش با کاهش درآمد روبرو شده و نباید مانند سابق انتظارات اقتصادی داشته باشد و در نحوه خرید کردن بازنگری کند و در دخل و خرج خانه مدیریت داشته باشد، علاوه بر یاری به سلامت روان مرد، به آرامش فرزندان نیز یاری نموده است، زیرا وقتی فرزندان هماهنگی پدر و مادر با یکدیگر و شرایط زندگی را می بینند، خودشان نیز با ساختار خانواده و موقعیت جدید هماهنگ و سازگار می شوند.

وی همچنین از مردان خواست به سلامت جسم خود به وسیله ورزش کردن بپردازند و گفت: افرادی که اهل ورزش هستند، در کنار سلامت جسم، تعاملات اجتماعی بهتر و مدیریت هیجانات کارآمدتری دارند لذا مردان سعی نمایند در فضاهایی که امکان آلودگی کمتری دارد، ورزش نمایند.

عینی پور، دوران کرونا را فرصت بی بدیل مطالعه دانست و متذکر شد: تحقیقات علمی ثابت می نماید مطالعه کاهنده اضطراب و استرس بوده و افراد با خواندن کتب های مورد علاقه خود از فشار روانی رهایی پیدا می نمایند. خوشبختانه امروزه کتاب های تاریخی و فلسفی و ادبی خوبی در اختیار داریم و می توانیم به ارتقای سطح دانش و آگاهی خود یاری کنیم.

این روانشناس، شنیدن روزانه اخبار وقایع را لازم دانست و گفت: اخبار از واقعیت ها خبر می دهد و ما باید نسبت به خبر شنیده شده رفتار درست داشته باشیم. در این راستا احتیاجمند فرهنگ سازی و آموزش رفتارهای درست درخصوص برخورد با اخبار و وقایع هستیم تا آسیب های روانی آن متوجه ما نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چگونه کرونا بر سلامت روان مردان اثر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه کرونا بر سلامت روان مردان اثر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید