چطور سند تک برگی بگیریم؟

به گزارش مجله تصویری، چند سالی است که بحث الزام سند تک برگی یا تعویض اسناد قدیمی با سندهای جدید مطرح شده است؛ اسناد منگوله دار قدیمی به اسناد تک برگی تبدیل می شوند، که هریک ویژگی های خاص خود را دارد. تبدیل سند و دریافت سند جدید کار چندان دشواری نیست.

چطور سند تک برگی بگیریم؟

در این مقاله پاسخ سوالاتی که ممکن است برایتان مطرح گردد مانند مدارک لازم برای تعویض سند تک برگی، مراحل دریافت سند تک برگی و هزینه دریافت سند تک برگی را خواهید یافت. یادتان باشد در حال حاضر تبدیل سندهای قدیمی به سندهای تک برگی، اجباری شده است.

در این مقاله نحوه دریافت سند تک برگی را در سرفصل های زیر آنالیز خواهیم کرد:

  • آشنایی با انواع سند مالکیت ملک و ساختمان
  • الزام سند تک برگی
  • مدارک لازم برای تعویض سند تک برگی
  • مراحل دریافت سند تک برگی
  • هزینه سند تک برگی

آشنایی با انواع سند مالکیت ملک و ساختمان

اسناد مالکیت ملک و ساختمان بر 2 نوع هستند. یا رسمی هستند (توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم می گردند) یا عادی (که در بین خود مردم رایج است). اما خود اسناد رسمی ملک و ساختمان در کشور ما به سه فرم وجود دارند:

  1. سند دفترچه ای یا به اصطلاح منگوله دار
  2. سند مشاع (یا سند سهمی سند ملکی است که دارای چند مالک باشد)
  3. اسناد تک برگی (از سال 1390 به بعد)

الزام سند تک برگی

اگر بخواهید الزام سند تک برگی را دریابید، ابتدا باید معایب سند دفترچه ای را بدانید که شامل موارد زیر است:

  • ضعف امنیتی در جعل و تغییر محتوا به سبب ماهیت ضعیف پارامترهای امنیتی موجود در اسناد دفترچه ای
  • وجود اطلاعات اضافی از پیشینه و سابقه سند برروی آن و سهولت انجام اعمال مجرمانه و درز اطلاعات محرمانه افراد
  • هزینه بالای چاپ دفترچه، الحاق سرب و نگهداری مشکل
  • عدم درج آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک و در نتیجه سوءاستفاده های بسیار زیاد از این موضوع در فروش املاک مجاور یا مشابه هم

در پاسخ به این سوال که الزام سند تک برگی برای همه وجود دارد یا به عبارتی آیا همه باید اسناد دفترچه ای خویش را به تک برگی تبدیل نمایند؟ باید بگوییم که؛ چنان چه بعد از سال 91 معامله ای روی ملک خود انجام داده اید برای هرگونه نقل وانتقال احتیاج به تک برگی کردن سندتان دارید، در غیر اینصورت، به راحتی ملک خود را منتقل کنید.

حتی اگر ملکی را با سند تک برگی می خرید لزومی به تعویض سند ندارید تا مادامی که قصد انتقال آن را داشته باشید. بنابراین به منظور پیشگیری از اتلاف وقت در زمان فروش، بهتر است در همان جلسه که سند به نام شما می گردد تقاضای تعویض سند را به دفترخانه بدهید.

مدارک لازم برای تعویض سند تک برگی

  • اصل و کپی مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک یا مالک جدید و مالک قبلی آن از نخستین مدارک لازم برای تعویض سند تک برگی است.
  • اگر وکیل قانونی مراحل تعویض سند یا واگذاری آن را دنبال می نماید در تمام مراجعه ها ارائه وکالت نامه از سوی او ضروری است.
  • برگه خلاصه معامله (که همان بنچاق است و توسط دفترخانه و در سیستم دفتر املاک اداره ثبت، پس از تایید، چاپ و امضاء می گردد)
  • فرم تقاضای دریافت سند و فرم مربوط به اداره پست (اگر شریک دارید؛ کلیه شرکا در ملک، فرم درخواست را پر نمایند)
  • اصل سند مالکیت قبلی (دفترچه ای یا تک برگی متعلق به مالک قبلی)
  • ارائه خاتمه کار شهرداری، استعلام سند، تسویه حساب با بیمه تأمین اجتماعی (برای املاکی که کاربری صنعتی و تجاری دارند)
  • پرداخت هزینه های لازم در خود اداره های ثبت به وسیله دستگاه کارتخوان امکان پذیر است. به فیش پرداخت این هزینه ها هم احتیاج دارید.
  • نشانی ملک، کروکی دقیق ملک و کدپستی ملک
  • و قبض تلفن ثابت ملک، از دیگر مدارک لازم برای تعویض سند تک برگی هستند.

مراحل دریافت سند تک برگی

  1. مراجعه به دفاتر ثبت

    اولین مرحله از مراحل دریافت سند تک برگی، مراجعه به دفاتر ثبت است. در این مورد دو حالت وجود دارد؛ یا شما یک سند منگوله دار قدیمی دارید و می خواهید سند جدید بگیرید یا این که یک ملک جدید خریده اید و باید سندتان را با نام جدید تغییر دهید.

    در حالت اول احتیاجی به رفتن به دفاتر ثبت نیست و یک راست به اداره ثبت املاک بروید، ولی در حالت دوم ابتدا باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید. هنگام معامله یک ملک یا زمین با هر نوع کاربری ای که داشته باشد، نخستین قدم بعد از توافق های اولیه، مراجعه به یک دفتر ثبت اسناد رسمی است تا معامله صورت گرفته در این دفتر ثبت گردد. خریدار و فروشنده باید هر دو در دفتر ثبت حضور داشته باشند و مدارک هویتی خود را بیاورند. درصورتی که مالک یک ملک اشخاص حقوقی باشند شماره ثبت حقوقی آن و سایر مدارک برای انتقال سند مورد احتیاج است.

  2. استعلام سند قدیمی

    دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از این که برای انتقال سند اقدام کند، فهرستی از استعلام ها را از فروشنده یا همان صاحب فعلی سند دریافت می نماید. نخستین استعلام مربوط به سند است. این استعلام توسط خود اداره ثبت و به صورت مکانیزه انجام می گردد. تا رسیدن جواب این استعلام 2 روز زمان مورداحتیاج است.

    در این استعلام دفتر ثبت اسناد درمی یابد که آیا ملک یا زمینی که فروخته می گردد قبلا به شخص دیگری فروخته شده یا نه و این که آیا این سند اصطلاحاً در بند نیست و آزاد است یا خیر. سندهایی که در گرو بانک یا زندان و… باشند تا پیش از آزاد نکردن آن قابل انتقال نیستند. مسلماً در این شرایط سند جدیدی هم برایشان صادر نمی گردد و باید ابتدا این موانع رفع گردد.

  3. تسویه حساب شهرداری

    سندی که به شخص دیگری واگذار و در واقع معامله می گردد باید از قبل بدهی های خود را به شهرداری تسویه نموده باشد. یکی از مدارک مورد احتیاج برای اثبات این تسویه حساب ها، ارائه گواهی خاتمه کار شهرداری است. این گواهی نشان می دهد که خانه یا ملک موردنظر عوارض و مالیات خود را پرداخت نموده و سند آن مسئله ای ندارد. گواهی بعدی هم که در خصوص زمین های مورد معامله احتیاج هست، ارائه نامه از سازمان نوسازی است و معین تکلیف کاربری آن؛ آیا تجاری است یا مسکونی یا اداری و… ملک های تجاری و صنعتی علاوه بر این دو گواهی، باید نامه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خریدوفروش داشته باشند.

  4. انتقال سند

    در دفتر همه گواهی ها و نامه های تسویه حساب از راه رسیده و دو طرف هم بر سر خرید و فروش ملک یا زمین موردنظر به توافق رسیده اند. مدارک لازم ارائه شده و همه چیز برای انتقال مالکیت آماده است. نقل و انتقال سندهای دفترچه ای در داخل خود دفترچه نوشته می شوند اما سندهای تک برگی این طور نیستند. به هرحال نقل وانتقال صورت گرفته پس از معین موعد مقرر، در داخل سند دفترچه ای وارد می شوند. دفتر ثبت اسناد به صورت مکانیزه خلاصه ای از نقل و انتقال صورت گرفته را به اداره ثبت ناحیه موردنظر ارسال می نماید. حالا باید با سند قدیمی راهی اداره های ثبت شوید تا بتوانید سند جدید بگیرید. کسانی که خرید و فروش ننموده اند و سند قدیمی دارند، از این مرحله به بعد برای دریافت سند جدید باید همراه شوند.

  5. مراجعه به اداره ثبت

    در مرحله پنجم از مراحل دریافت سند تک برگی، وقت آن رسیده که به اداره ثبت ناحیه مربوطه مراجعه کنید و برای دریافت سند تک برگی مخصوص ملک یا زمین موردنظر، درخواست خود را ارائه دهید. اداره ثبت املاک در شهرهای مختلف قرار گرفته است و در شهرهای بزرگی مثل تهران هم چند اداره ثبت برای مراجعه در نظر گرفته شده است. فرم درخواست را پر می کنید. دقت کنید اطلاعاتی که در فرم وارد می کنید اطلاعات درستی باشد، چراکه یکی از مبناهای پر کردن سند استفاده از همین فرم است. اگر قصد فروش ملک یا زمین را نداشته و تنها برای تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی اقدام نموده اید، این نخستین گام شما محسوب می گردد. تسویه حساب های شهرداری و استعلام سند هم پس از ارائه درخواست در اداره ثبت موردنظر پیگیری می گردد.

  6. ارائه سند مالکیت قبلی

    چه برای نقل وانتقال سند مالکیت و چه برای تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک یا زمین به اداره ثبت ارائه گردد، در غیر این صورت سند جدید به شما تعلق نمی گیرد. اگر سند منگوله دار شما مفقود، یا به دلایل مختلف غیرقابل استفاده شده باشد باید قبل از اقدام برای تک برگی کردن سند، برای دریافت سند المثنی اقدام کنید. خود این دریافت المثنی هم مراحلی دارد که می توانید درباره آن از کارمندان اداره ثبت سؤال کنید. اطلاعات مربوط به نقل وانتقال سند، در سندهای تک برگی وارد نمی گردد و تنها تعییناتی که در سندهای تک برگی نوشته می گردد، تعیینات مالک آن است. البته در این سند مختصر جایی هم برای رهن و سرقفلی ملک در نظر گرفته شده است.

  7. پرداخت هزینه ها و مدارک

    در ادامه مراحل دریافت سند تک برگی، سایر مدارک خود را هم تکمیل کنید؛ از مدارک هویتی خود و طرف دیگر معامله گرفته تا قبض تلفن ثابت مربوط به ملک. قبض تلفن یکی از مدارک مهمی است که اگر آن را فراموش کنید باید روز و نوبت دیگری را به دریافت سند تک برگی اختصاص دهید یا هرچه زودتر آن را به اداره ثبت برسانید؛ نشانی دقیق ملک و کد پستی آن اطلاعاتی است که قطعیت آن را قبض تلفن ملک موردنظر تعیین می نماید. کروکی ملک یا زمین را هم به خوبی به خاطر داشته باشید. مالک فعلی ملک و خریدار در زمان دریافت سند تک برگی و همچنین زمان انتقال سند باید حضور داشته باشند، در غیر این صورت شخص ثالثی با داشتن وکالت نامه قانونی می تواند به جای یکی از دو طرف حضور داشته باشد.

  8. مراجعه به باجه پست

    برای این که در مراحل دریافت سند تک برگی، زحمت رفت وآمد شهروندان به اداره های ثبت کم تر گردد، اداره پست قبول زحمت نموده و سند آماده شده را به دست مالک می رساند، اما قبل از آخرین مرحله ها برای دریافت سند تک برگی ضروری است که سری هم به باجه پست مستقر در اداره ثبت بزنید و با پرداخت هزینه لازم و پر کردن فرم تعیینات، رسما وظیفه دریافت سند را بر عهده این اداره بگذارید. قبلا برای این کار باید از اداره ثبت خارج می شدید و سری به اداره پست ناحیه می زدید. اخیرا در بعضی از اداره های ثبت، باجه ای هم به اداره پست اختصاص داده شده تا کارهای مربوط به تحویل سند در آن انجام گردد. اداره های ثبتی که هنوز برای متصدی اداره پست باجه ای تعیین ننموده اند خودشان تا اطلاع ثانوی کار این متصدی را انجام می دهند.

  9. دریافت سند جدید

    سند شما آماده است. برای تبدیل سندهای دفترچه ای به سندهای تک برگی حدودا 50 روز زمان مورد احتیاج است. برای دریافت سندهای تک برگی ای که قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد حدودا 20روز زمان احتیاج است. سند شما به وسیله مأمور پست به درب خانه و به نشانی ای که در اداره ثبت به متصدی پست داده-اید ارسال می گردد. سند تنها به مالک آن تحویل داده می گردد، مگر این که در زمان پر کردن فرم مربوط به اداره پست، شخص دیگری را مأمور دریافت آن نموده و آن را در فرم خود معرفی نموده باشید. اگر مأمور اداره پست نتواند نشانی ای را که باید سند را به آن تحویل دهد پیدا کند، سند به اداره ثبت ارجاع داده می گردد و مالک باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه کند.

هزینه سند تک برگی

مبالغ مختلفی برای هزینه سند تک برگی معین شده است. از همان ابتدای کار اگر از هزینه دریافت خاتمه کار و تسویه با بیمه تأمین اجتماعی صرف نظر کنیم، برای استعلام سند باید مبلغ 10هزار تومان به دفتر ثبت بپردازید. هزینه پست بسته به محل موردنظر دریافت می گردد. اگر سند شما قبلا در اداره ثبت اسناد به ثبت نرسیده باشد باید مبلغی بابت ثبت این سند به اداره ثبت اسناد پرداخت کنید. این مبلغ عدد ثابتی نیست و محاسبه آن به وسیله سیستم اداره ثبت انجام می گردد. برای تبدیل سندهای قدیمی به جدید باید حدودا 100 هزار تومان و برای انتقال سند و دریافت سندی جدید با نام خودتان باید حدود مبلغ 70 هزار تومان هزینه کنید.

منبع: هومینگ

به "چطور سند تک برگی بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور سند تک برگی بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید