پسِ پشت افزایش 10 برابری خطر پذیری دانش آموزان

به گزارش مجله تصویری، بر اساس ارزیابی جدیدی که وزارت آموزش و پرورش از نتایج داده های سامانه پایش و آسیب های اجتماعی دانش آموزان منتشرکرده، در 6 سال گذشته رشد حدود 10 برابری مقدار خطر پذیری دانش آموزان (با رشد سالانه حدود 1/5 درصد) رقم خورده است، از سویی طی سه سال گذشته، خشونت رتبه اول را بین خطرپذیری دانش آموزان و خودکشی نیز همیشه یکی از سه خطر اول تهدید کننده دانش آموزان در زمینه رفتار های پرخطر بوده است.

پسِ پشت افزایش 10 برابری خطر پذیری دانش آموزان

به گزارش مجله تصویری، در بخشی از گزارش وزارت آموزش و پرورش در باره افزایش خشونت دانش آموزان آمده است: بخشی از جوانان نه می توانند با مراکز مذهبی ارتباط برقرار نمایند و نه می توانند در خانواده ها به علت تفاوت نسلی دیالوگ برقرار نمایند، به علت عدم وجود انسجام و همبستگی اجتماعی فرد احساس تنهایی می نماید و ممکن است دست به خشونت علیه خود و دیگران بزند، بنابراین پیوند های اجتماعی کاهش پیدا نموده است.

افزایش خشونت در بین دانش آموزان محصول چیست؟

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در تبادل نظر با مجله تصویری با اشاره به اینکه افزایش خشونت در بین دانش آموزان چندین سال است که رو به افزایش نهاده، گفت: این مسئله دلایل بسیار زیادی دارد، اولین موضوع مربوط به فرهنگ حاکم بر جامعه است، طی این سال ها شاهد افزایش خشونت در سطح جامعه بوده ایم، طبیعتا نسل نو نیز از این موضوع تاثیر پذیرفته است.

قرایی مقدم اظهارداشت: از سویی به علت مسائلی که در جامعه ایران طی سال های گذشته به وجود آمده آستانه تحمل مردم بسیار کاهش پیدا نموده و آن ها با کوچکترین مسئله و مسئله ای عصبانی می شوند، بنابراین نسل نوجوان و جوان نیز به علت اینکه با شرایط بسیار متفاوتی نسبت به پدران و مادران خود بزرگ شدند، خشونت بیشتری را به چشم خود دیدند و آن ها طبعا این خشونت را بازفراوری کردند، چرا که جامعه ما مدام در حال فراوری و بازفراوری این خشونت است.

وی افزود: به نوعی می توان گفت، خشونت دانش آموزان ریشه های فرهنگی دارد، در این رابطه محل زندگی و نوع خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است، محلاتی که از نظر اجتماعی و مالی در جنوب شهر قرار دارند طبیعتا از خشونت بیشتری برخوردارند تا مناطقی که سطح رفاه بیشتری را دارند، اما به هر حال یک حد از خشونت در کل جامعه وجود دارد که همین امر نیز روز به روز در حال افزایش است.

قرایی مقدم با تاکید بر اینکه محرومیت ها و محدودیت ها نسل جوان در افزایش خشونت آن ها موثر بوده است، افزود: محدودیت هایی که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به نسل جوان تحمیل شده، مورد پذیرش آن ها نیست، زیرا این نسل به وجود فضای مجازی و اینترنت قدرت مقایسه دارند و زمانی که می بینند، همزمان هم نسلان آن ها در سایر کشور ها از آزادی بیشتری برخوردارند، ولی آن ها با محدودیت های زیادی روبرو هستند این موضوع این نسل را عصبی نموده و خشونت بیشتر از سوی دانش آموزان را به همراه دارد.

این جامعه شناس ادامه داد: بعلاوه محدودیت هایی که از لحاظ مالی وجود دارد، بسیاری از نوجوانان را از دستیابی به خواسته های خود ناکام می گذارد، بنابراین این ناکامی نیز به خشونت و بازفراوری آن در سطح جامعه منجر می گردد که یا فرد این خشونت را در قبال خود به کار می برد یا این خشونت را در جامعه و در ارتباط با افراد دیگر هم نسلان خود به کار می گیرد؛ بنابراین شرایط بد مالی که طی این چند سال تشدید شده و ما با گرانی ها عمومی و تورم بالا روبرو بوده ایم، از لحاظ اجتماعی اندازه خشونت در جامعه و به خصوص در بین نسل نوجوان را افزایش داده است.

این کارشناس آسیب های اجتماعی با اشاره به اینکه توسعه فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در افزایش خشونت در بین دانش آموزان و نوجوانان اثر گذار بوده است، توضیح داد: نسل نوجوان، از کودکی با اینترنت و فضای مجازی بزرگ شده است که محتوای موجود در شبکه های اجتماعی خشونت را به راحتی به نوجوانان منتقل می نماید، زیرا به هر محتوایی در این فضا می توان دست پیدا کرد، طبیعتا در چنین فضایی نوجوانان با خشونت بسیار زیادی روبرو می شوند که این موضوع در شخصیت و تربیت آن ها نیز تاثیر گذار است، البته این مسئله در کشور های پیشرفته نیز وجود دارد و امری نیست که تنها مختص ایران باشد، بنابراین این پدیده دنیا شمول است که امروز با آن جوامع مختلف روبرو هستند.

قرایی مقدم قرار گرفتن فرهنگ مدرن در مقابل فرهنگ سنتی را از دیگر عواملی دانست که به افزایش خشونت و نوجوانان دامن می زند، بیان داشت: با توجه به اینکه نوجوانان در خانه شاید با یک فرهنگ سنتی بزرگ شده باشند، اما در جامعه و بعلاوه روابط شخصی خود بیشتراً از فرهنگ مدرن برخوردارند، بنابراین تناقضات و تفاوت هایی که وجود دارد به صورت غیر مستقیم باعث بروز مسائل بسیار زیادی برای نوجوانان می گردد که می تواند یکی از اَشکال بروز این اختلالات، بازفراوری خشونت باشد، از سوی دیگر یکی از مشخصه های اصلی فرهنگ مدرن یاس و ناامیدی در نوجوانی و جوانی است که این مورد به وفور یافت می گردد.

این جامعه شناس اعلام نمود: بنابراین فرد در عین جوانی به فکر خودکشی و یا آسیب رساندن به خود و دیگران می افتد، طبیعتاً در چنین شرایطی خشونت نیز افزایش پیدا می نماید، بنابراین افزایش خشونت در نوجوانان اجتناب ناپذیر است، در این رابطه یک مثال ساده رنگ لباسی است که شما در یک جامعه مشاهده می کنید، در حال حاضر بیشتر ایرانی ها زنگ تیره، مشکی و خاکستری که رنگ یاس و ناامیدی هستند که نشانه ای از مرگ محسوب می شوند، را استفاده می نمایند به جای آنکه شاهد استفاده از رنگ های شاد مانند آبی، قرمز، سبز و ...، باشیم که این موضوع نیز به طور غیر مستقیم به بازفراوری خشونت یاری می نماید.

وی گفت: بنابراین با توجه به اینکه شرایط جامعه از همه لحاظ مستعد افزایش خشونت است، نباید تعجب کرد که دانش آموزان خشونت طلب تر از گذشته شده باشند، این موضوع محصول یکی، دو نیست، بلکه ماحصل یک فرآیند تدریجی و آرام بوده که امروز به اوج خود رسیده و نتایج آن را متأسفانه شاهد هستیم.

منبع: فرارو

به "پسِ پشت افزایش 10 برابری خطر پذیری دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسِ پشت افزایش 10 برابری خطر پذیری دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید