معروف ترین پل های جهان را بشناسید!

به گزارش مجله تصویری، پل ها یکی از مهم ترین نماد های مدرنیته و پیشرفت و گاهی وقت ها تاریخ پر ماجرای یک شهر به حساب میان که معمولا از دیر باز با اشکال و در سایز های مختلفی برای پیوستن دو جهت و کوتاه تر شدن راه ها ایجاد می شدند و خیلی از اون ها امروزه به زیبا ترین و مشهور ترین آثار هنری تبدیل شدند که عده زیادی از گردشگر ها رو تنها برای تماشای چشم انداز شگفت انگیز و فوق العاده به سمت خودشون جذب می نمایند. در این مقاله با خبرنگاران می تونید با 10 تا از معروف ترین پل های جهان آشنا بشید.

معروف ترین پل های جهان را بشناسید!

1- پل گلدن گیت (Golden Gate)

پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو ایالات متحده آمریکا که از مهم ترین و محبوب ترین جاذبه های توریستی این شهر به حساب میاد و به عنوان نمادی از شهر شناخته میشه. این پل در سال 1937 ساخته شده و با رنگ قرمز نارنجی روشنش حتی در مه آلود ترین هوا هم دیده میشه. این پل تقریبا بیشتر از 80 سال پیش ساخته شده و طول اون حدود 2.73 کیلومتره و حدود 804.672 تن هم وزن داره. جالبه بدونید که عملیات ساخت این پل حدود 5 سال طول کشید و در اون سال ها حدود 35.5 میلیون دلار برای اون هزینه شد و 11 نفر در حین ساخت پل جون خودشون رو از دست دادند و در نهایت در 27 می 1937 این پل به عنوان نماد عشق در شهر سانفرانسیسکو و به عنوان یکی از معروف ترین پل های دنیا بازگشایی شد.

2- پل تاور (Tower Bridge)

پل تاور یا پل برج در رودخانه تامز در لندن یکی از معروف ترین پل های دنیا به حساب میاد که ساخت اون در سال 1894 تکمیل شد و نام اون هم به علت نزدیک بودن به برج لندن انتخاب شده. این پل در دو سطح ساخته شده که قسمت پایین پل برای عبور ماشین ها و قسمت بالای پل برای پیاده روی مورد استفاده قرار می گیره. برای ساخت این پل 432 کارگر و بیشتر از 70000 تن بتن به کار گرفته شده. طول کلی پل حدود 244 متر و ارتفاع هر کدام از اون ها 65 متره که در ابتدا با رنگ قهوه ای شکلاتی رنگ آمیزی شد و بعد از اون در سال 1977 به رنگ قرمز، سفید و آبی رنگ شد. جالبه بدونید که مهم ترین تغییراتی که در این پل انجام شد در سال 2014 راهروی شیشه ایه که به پل اضافه شده.

3- پل سیدنی هاربور (Sydney Harbour)

پلی بی نظیر در سیدنی استرالیا که برای اتصال سواحب شمالی به مرکز شهر در سال 1932 ساخته شد و به عنوان بزرگ ترین پل فولادی دنیا شناخته میشه. جالبه بدونید که با توجه به اندازه دمای هوا ارتفاع پل تا 18 سانتیمتر تغییر میکنه. این پل فوق العاده نه تنها محل عبور ماشین ها بلکه راه آهن، مسیرهای چرخه و پیاده رو های عابر پیاده رو هم درخودش جا داده و ساخت اون تقریبا 8 سال طول کشیده. طول کلی پل حدود 1149 متره و طراحی این پل تحت تاثیر پل Hell Gate نیویورک طراحی شده.

4- پل بروکلین (Brooklyn Bridge)

یکی از قدیمی ترین پل های معلق در ایالات متحده آمریکا که دو ناحیه بروکلین و منهتن رو در رود شرقی در نیویورک به هم وصل میکنه و در سال 1993 افتتاح شده. این پل از طریق جان آگوستوس روبلینگ مهاجر آلمانی طراحی شده و عملیات ساخت اون از طریق 600 کارگر و با 6،114 تن مواد اجرا شده. باید بدونید که در ابتدا به این پل، پل نیویورک و بروکلین گفته میشد وبعد ها به پل Bridge East و در آخر در سال 1915 به عنوان پل بروکلین نام گذاری شد.

5- پل Ponte Vecchio

یکی از قدیمی ترین پل های دنیا که در سال 1345 ساخته شده در شهر قلورانس ایتالیا قرار داره و له عنوان تنها پل این شهر شناخته میشه که بعد از جنگ دنیای دوم هم سالم باقی موند. جالبه لدونبد که ترجمه نام پل هم به معنی پل قدیمیه و طول اون حدود 84 متره و عرضی در حدود 32 متر داره.

6- پل ریالتو (Rialto Bridge)

پلی زیبا در ونیز که از سال 1591 ساخته شده و جایگزین پل چوبی بود که در سال 1524 تخریب شد. خیلی از معماران در اون زمان پیش بینی نموده بودند که این پل به خاطر طراحی نامتعارفش خیلی روز واژگون میشه ولی تا امروز این پل سالمه و به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی اروپا شناخته میشه. این پل حدود 31.80 متر طول داره و از اون به عنوان یکی از معروف ترین پل های دنیا یاد میشه.

7- پل Millau Viaduct

این پل نه تنها یکی از معروف ترین پل های دنیا بلکه بلند ترین پل در تموم دنیا هم محسوب میشه که در امتداد رودخانه Tran در جنوب فرانسه قرار گرفته و از سال 2004 بازگشایی شده و جالبه بدونید که بلند ترین سازه فرانسه به حساب میاد که ارتفاع اون از برج ایفل هم بیشتره و حدود 343 متر ارتفاع داره و بلند ترین پل در تموم اروپا در نظر گرفته میشه.

8- پل چارلز (Charles Bridge)

ساخت این پل معروف از سال 1357 آغاز شد که در طول رودخانه ولتوا در پراگ، جمهوری چک امتداد داره و هر ساله توریست های زیادی از اون تماشا می نمایند. طول این پل حدود 621 متر و عرض اون تقریبا 10 متره و به اون پل سنگی یا پل پراگ هم گفته میشه و پل چارلز از سال 1870 به طور رسمی به عنوان نام این پل انتخاب شد. این پل از طریق 30 مجسمه تزئین شده که بیشتر اون ها از سال 1683 تا 1714 ساخته شدند.

9- پل Akashi Kaikyo

پلی در امتداد طولانی ترین تنگه دنیا یعنی تنگه آکاشی که چهار ستون داره که به کابل های اون متصل شده و به عنوان چهارمین پل بلند دنیا شناخته میشه و در سال 1998 ساخته شده و به اون پل مروارید هم گفته میشه. این پل یکی از معروف ترین جاذبه های ژاپن به حساب میاد و در نزدیکی اون دو پارک زیبای Maiko و Asagiri قرار گرفتند.

10- پل Great Belt

سومین پل معلق بلند دنیا که در سال 1998 افتتاح شد و شهر نیوزلند رو به فونن (Funen) دانمارک متصل میکنه. طول این پل حدود 6790 متره و در امتداد تنگه Great Belt ساخته شده و در اون علاوه بر حمل و نقل جاده ای خط راه اهن رو هم پوشش میده. پل شرقی در فاصله سال های 1991 تا 1998 ساخته شد و پل غربی بین سالرهای 1988 تا 1994 ساخته شد. تونل شرقی ترافیک راهرآهن 8244 متر طول داره و بین سال های 1988 تا 1996 ساخته شده است.

منبع: گردگرد

به "معروف ترین پل های جهان را بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین پل های جهان را بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید