جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه

به گزارش مجله تصویری، جاذبه های سلجوک | Selçuk Attractions در ترکیه

سلجوک، شهری در نواحی غربی ترکیه است که به دروازه شهر باستانی افسوس معروف است. این شهر در جنوب ازمیر و شرق شهر ساحلی کوش آداسی قرار گرفته است و بیشتر به خاطر نزدیکی اش به ویرانه های افسوس مورد توجه گردشگران است اما خود شهر هم جاذبه های تاریخی زیادی برای بازدید دارد. وقتی صحبت از جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه می گردد بدون شک شهر باستانی افسوس حرف اول را می زند؛ گشت و گذار در میان ستون های مرمرین عبادتگاه ها و خیابان هایش از آرزوهای هر تاریخ دوستی است. افسوس در حاشیه شهر پرهیاهوی سلجوک قرار گرفته، شهری که مدت هاست توقفگاه کوله گردان است و درسته که در زیر سایه ویرانه های افسوس قرار گرفته اما با داشتن قلعه ها، موزه های عالی، کلیساهای رومی و آبراه های باستانی برای کسانی که سفر چند روزه به این شهر را انتخاب می نمایند جاذبه های زیادی دارد. می خواهیم درباره جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه

جاذبه های شهر سلجوک در ترکیه

1- افسوس | Ephesus

نمی توان حرف از جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه زد و نام افسوس را نیاورد. افسوس در فاصله 4 کیلومتری مرکز شهر سلجوک قرار گرفته است و یکی از مهمترین جاذبه های ترکیه است. شهری یونانی- رومی که روزگاری 250 هزار نفر جمعیت داشت و امروز ویرانه های باشکوهش به ما یادآوری می نمایند که اینجا زمانی کلانشهری ثروتمند و پرهیاهو بود.

این شهر که در قرن 10 قبل از میلاد تاسیس شده نه فقط مرکز تجارت بلکه با داشتن عبادتگاه آرتمیس مرکز زیارتی هم بود. در دوره روم باستان این شهر همچنان باشکوه و درخشان بود اما بعد از نابودی در سال 263 میلادی اهمیت آن کم کم از بین رفت. 3 تا از مهمترین جاذبه های باستانی این شهر شامل کتابخانه (سومین کتابخانه بزرگ جهان باستان)، آمفی تئاتر و عبادتگاه هادریان است که بازدید از آن ها را نباید از دست دهید. ورودی شهر باستانی افسوس برای هر نفر 40 لیر ترکیه است.

2- موزه افسوس | Ephesus Museum

بعد از بازدید از ویرانه های باستانی افسوس مستقیم به سمت موزه باشکوهی بروید که درست در قلب شهر قرار گرفته است. تعدادی از آثار باستانی که تا به حال از شهر افسوس کشف شده در این موزه به نمایش در آمده که در بین آن ها مجسمه معروف آرتمیس هم به چشم می خورد. با این وجود مجذوب کننده ترین قسمت این موزه برای گردشگران، اتاق گلادیاتور است که در آن آثار کشف شده از حفاری های قبرستان گلادیاتور دیده می شود و بر روی قاب هایی توضیحاتی درباره زندگی گلادیاتورها در دوران طلایی شهر آورده شده است.

3- کلیسای سنت جان | Basilica of St. John

این کلیسا که بر روی تپه ای بلند ساخته شده زمانی به عنوان یکی از بزرگ ترین کلیساهای امپراتوری روم همپای کلیسای ایاصوفیه در قسطنطنیه بود. در ابتدا در محل فعلی این کلیسا فقط یک مقبره با 4 ستون و یک گنبد وجود داشت اما امپراتور ژوستینین این بنای یادبود ساده را با کلیسایی بزرگ جایگزین کرد. کلیسا 130 متر طول و 40 متر عرض داشت اما بعد از اینکه سلجوقیان در سال 1130 افسوس را به اشغال خود در آوردند کلیسا به مسجد و بعد ها به بازار تبدیل شد تا اینکه در اثر زلزله از بین رفت. با اینکه فقط قسمت هایی از این کلیسا بازسازی شده اما با تماشای ویرانه های آن هم به خوبی به شکوه کلیسای اصلی پی می برید.

4- عبادتگاه آرتمیس | Temple of Artemis

عبادتگاه آرتمیس زمانی یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان بود اما از آن همه عظمت امروز فقط یک ستون به جای مانده که در بالای آن هم لک لک آشیانه ساخته است! در حفاری های این محل معین شده که در اینجا در ابتدا سکویی سنگی قرار داشت که روی آن با مجسمه های نمادین پوشیده شده بود و در زیر آن هم اتاق هایی برای جمع آوری نذورات مردم قرار داشت. این عبادتگاه معروف و بزرگ در قرن 6 قبل از میلاد ساخته شد و 127 ستون داشت و با اینکه در طول قرن ها بارها گرفتار آتش سوزی و دیگر بلایا شد اما دو بار بازسازی شد. تا اینکه در زمان امپراتوری روم به طور کامل فرو ریخت و از سنگ های آن برای ساخت بناهای دیگر مثل کلیسای ایاصوفیه استفاده شد. امروز هم با رفتن به ایاصوفیه در استانبول می توانید این ستون ها و تخته سنگ ها را ببینید.

5- خانه حضرت مریم | Meryemana

خانه حضرت مریم جاذبه گردشگری مهم با تاریخی مجذوب کننده است. طبق افسانه ها مریم مقدس به همراه سنت جان به افسوس سفر کرد و در همین شهر هم از جهان رفت. بنای اصلی متعلق به دوره امپراتوری روم و قرن 6 میلادی است اما ارتباط ان با حضرت مریم در قرن 19 فاش شد؛ زمانی که یک راهبه آلمانی بعد از تماشا یک رویا، ظاهر و موقعیت این خانه را به خوبی توصیف و ادعا کرد که حضرت مریم در این خانه زندگی نموده و از جهان رفته است. در سال 1891 طبق ادعاهای راهبه، یک کشیش فرانسوی ویرانه هایی از یک کلیسای کوچک را کشف کرد که امروز به عنوان خانه حضرت مریم مورد احترام است. این خانه کوچک است و افراد زیادی با اتوبوس های گردشگری به تماشای آن می فرایند.

6- ساحل پاموکاک | Pamucak Beach

در راستا سلجوک - کوش آداسی در 7 کیلومتری سلجوک، ساحلی ماسه ای و مجذوب کننده هست که با توقف در آن می توانید مدتی شنا کنید و خنک شوید. این ساحل در آخر هفته ها به خصوص در تابستان خیلی شلوغ است پس اگر می توانید بازدید از آن را به روزهای وسط هفته موکول کنید. در اواخر زمستان و اوایل بهار فلامینگوهای زیادی به این ساحل مهاجرت می نمایند که تماشای ان ها جالب است.

7- روستای تایر | Tire

اگر می خواهید طعم زندگی روستایی ترکیه را بچشید به روستای تایر در 40 کیلومتری سلجوک بروید. این روستا به ساخت نمدهای سنتی معروف است و در آن هنوز هم کسانی را می بینید که در حال درست کردن صنایع دستی معروف روستا یعنی نمد هستند. در راستا رسیدن به این روستا، در 15 کیلومتری شمال شرقی سلجوک، مقبره های باستانی از قرن 4 قبل از میلاد به چشم می خورد که تابوت سنگی کشف شده از یکی از این مقبره ها در موزه افسوس به نمایش در آمده است.

8- آبراه های رومی | Roman Aqueduct

یکی از مهمترین جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه آبراه های رومی است که درست در مرکز سلجوک قرار دارند و امروز لانه لک لک ها در بالای آن ها مجذوب کنندهیت شان را برای گردشگران بیشتر نموده است. اگر در فصل لانه سازی لک لک ها یعنی از اسفند تا شهریور به تماشای این آبراه ها بروید لک لک ها را در بالای آن ها می بینید.

9- مسجد عیسی بیک | İsa Bey Mosque

مسجد سلجوک یکی از مجذوب کننده ترین نمونه های معماری در قرن 14 است. دیوارهای بلند بیرونی که حیاط طاقدار درونی را احاطه نموده اند در نهایت به شبستانی با دو گنبد منتهی می شوند. ستون های بلندی از گرانیت های سیاه رنگ که در ساخت مسجد به کار رفته از حمام های رومی به این محل آورده شده اند. در بالای ورودی اصلی مسجد کتیبه ای با خوشنویسی مجذوب کننده به چشم می خورد که قدمت بنا را متعلق به سال 1375 میلادی می داند. برای بازدید از این مسجد باید شانه ها و زانوها پوشیده باشد و زنان هم روسری داشته باشند.

10- قلعه آیاسولوک | Ayasuluk Fortress

قلعه آیاسولوک هم از تماشایی ترین جاذبه های معروف شهر سلجوک است این قلعه بر روی تپه ای مشرف به شهر قرار گرفته است و قدمت آن به زمان امپراتوری روم برمی شود هر چند که سلجوقیان برج و باروهای آن را توسعه زیادی دارند. دیوارهای مستحکم قلعه 15 برج مستطیلی دارد و در داخل محوطه بقایایی از چندین خانه و مسجد دیده می شود. در بالای تپه چشم اندازهای شهر، تماشای و مجذوب کننده است و تماشای این چشم انداز ارزش بالا رفتن از تپه را دارد. گاهی درهای از این قلعه به روی گردشگران بسته می شود چون حفاری های باستان شناسی همچنان در این محل ادامه دارد.

منبع: planetware.com

منبع: الی گشت

به "جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های معروف شهر سلجوک در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید