بهشتیان؛ مرد عاشق پیشه میراث اصفهان

به گزارش مجله تصویری، خبرنگاران/اصفهان سی و چهارمین یادواره عباس بهشتیان از چهره های شناخته شده و خادمان آثار تاریخی اصفهان برگزار گردید.

بهشتیان؛ مرد عاشق پیشه میراث اصفهان

سیلانی، نوه مرحوم بهشتیان در این آیین که امروز (یکشنبه، 15 اسفندماه) که در خانه تاریخی بهشتیان برگزار گردید، گفت: پدربزرگ من به ایران، فرهنگ و تمدن آن و درخت و آبادانی عشق می ورزید. او به موسیقی و شعر علاقه داشت و آدینه ها استاد تاج اصفهانی، استاد صغیر اصفهانی، استاد جلیل شهناز و استاد کسایی در منزلش جمع می شدند و اشعار زیبای خود را زمزمه می کردند.

وی اظهار کرد: زمانی که خبر بمباران اصفهان و تخریب مسجد جامع به او رسید، سراسیمه خود را به اداره فرهنگ و هنر رساند و به تخریب آثار تاریخی در جنگ اعتراض کرد، که این اقدام او از سوی مقامات پیگیری شد.

به گزارش مجله تصویری، سیلانی توضیح داد: نخستین بار زنده یاد بهشتیان پیشنهاد ثبت خانه های تاریخی را بیان کرد و خودش در انجام این امر پیشقدم شد. بعلاوه پیشنهاد تهیه پلاک و شناسنامه برای درختان را به شهرداری ارائه کرد و از محدوده دروازه شیراز تا سی و سه پل با نظر او درختکاری شد؛ همان درخت هایی که حالا به راحتی از بین می فرایند.

آزاده حریری دکترای بازسازی بنا و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان نیز با اشاره به تولد زنده یاد بهشتیان در سال 1305 در همین عمارت، گفت: ایشان دوره کودکی نوجوانی و کهنسالی خود را در عمارت بهشتیان طی کرد؛ خانه ای که چهار نسل در اختیار خانواده بهشتیان بوده است.

او ادامه داد: این خانواده در زمان قاجار به علت حرفه و پیشه خانوادگی خود و اداره عصارخانه های شهر لقب عصار داشتند و یک دستگاه عصاری هم در همین عمارت موجود است که ابداع کننده آن جد بزرگ عباس بهشتیان، محمد حسن عصار بوده است. خانه بهشتیان نیز به علت اینکه به عنوان یک خانه کارگاه شناخته می گردد نیز از اهمیت برخوردار است .

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اقدامات زنده یاد بهشتیان در حوزه میراث فرهنگی اصفهان، گفت: از جمله این اقدامات می توان به سرکشی مداوم ایشان به آثار تاریخی، آنالیز شرایط آن ها و مکاتبه برای برطرف آسیب ها و مسائل آثار و بناهای ارزشمند اصفهان اشاره نمود.

حریری با اشاره به اینکه مکاتبات و نامه های بهشتیان در آرشیو سازمان میراث فرهنگی وجود دارد، تاکید نمود: ضروری است این آرشیو در یکی از فضاهای همین خانه برای بازدید در اختیار علاقه مندان قرارگیرد تا اندازه علاقه و دلسوزی استاد بهشتیان برای این شهر و آثار و بناهای آن بیش از پیش آشکار گردد.

وی ادامه داد: استاد بهشتیان در شناخت آثار تاریخی از جمله کبوترخانه ها، خانه ها، بازارها و سراهای استان اصفهان پیشگام بود و در دست نوشته های او اطلاعات ارزشمندی درباره این آثار و بناها دیده می گردد.

این کارشناس بازسازی آثار باستانی به کوشش های استاد بهشتیان در جلوگیری از عبور ماشین های سنگین از پل های تاریخی اصفهان اشاره نمود و گفت: در دهه های 30 و 40 یکی از مسائل بزرگ اصفهان عبور ماشین های سنگین از پل های تاریخی بود که آسیب های جبران ناپذیر به بناها وارد کرد و استاد بهشتیان در یکی از رژه های نظامیان در مقابل سی و سه پل ایستاد و مانع از ورود کامیون ها به محدوده پل شد که با بازتاب پررنگ این خبر کم کم مقدمات احداث پل های جایگزین و پیاده رو شدن پل های تاریخی فراهم شد.

حریری ادامه داد: رسیدگی به شرایط درختان شهر و حساسیت به آن ها به ویژه در محورهای تاریخی و فرهنگی، قرار گرفتن در محضر بزرگان فرهنگ و ادب و دانش اندوزی از محضر آن ها به ویژه استاد الفت از دیگر اقدامات زنده یاد بهشتیان بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه زنده یاد بهشتیان در کمیسیون نامگذاری معابر عضویت داشته است، گفت: نامگذاری معابر و خیابان ها و حتی مدارس به وسیله او و با مطالعه بسیار زیاد و شناخت دقیق از خیابان، ساکنان، بزرگان و زندگی آن ها انجام می شد و بیشتر نام های فعلی معابر یادگار ایشان است.

او ادامه داد: دست نوشته های با ارزش بهشتیات شامل اطلاعات مهم و دقیقی از مطالعه بازارها، سراها، تیمچه ها و بناهای تاریخی اصفهان است که می تواند در قالب کتابی ارزشمند به علاقه مندان میراث اصفهان عرضه گردد.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز با بیان این که افرادی که در میراث فرهنگی مشغول به خدمت اند، انسان های عاشق پیشه ای هستند، گفت: روح استاد بهشتیان همچنان در این خانه نظاره گر است و قصه های زیادی از صاحبان خانه های تاریخی و ساکنانشان وجود دارد که متاسفانه از یادها رفته اند.

او توضیح داد: اگر این قصه ها از یاد نمی رفت، بناهای تاریخی و خانه هایی که هنوز زنده هستند این طور مورد بی احترامی و بی مهری قرار نمی گرفت.

ایزدی تاکید نمود: وجود امثال بهشتیان که عصاره اخلاق و معرفت اند، باعث ماندگار بودن آن ها می گردد، آن هم در زمانه ای که اخلاق رعایت نمی گردد و یا به کلی فراموش شده است.

همزمان با این مراسم، خانه تاریخی بهشتیان نیز افتتاح شد.

براساس این گزارش، از جمله اقدامات مرحوم بهشتیان می توان به حفظ گنجینه آثار ملی، باغات اصفهان، کبوترخانه ها، حفظ و احیاء مقبره صائب اصفهانی، انتشار جزوات و کتاب هایی در خصوص تخت فولاد، عصارخانه ها، مادی ها، خانقاه ها، آرامگاه ها، سراها، مساجد و خانه های تاریخی اصفهان اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بهشتیان؛ مرد عاشق پیشه میراث اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتیان؛ مرد عاشق پیشه میراث اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید