طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا

به گزارش مجله تصویری، 7 مورد از طولانی ترین باندهای فرودگاه جهان

باند فرودگاه را می توان اصلی ترین بخش یک فرودگاه دانست. ظهور هواپیماهای مسافربری غول پیکر احتیاج به باندهای فرودگاه طولانی را ایجاد نموده و فرودگاه ها سعی می نمایند طول باندهایی متناسب با این هواپیماها داشته باشند. هواپیماهای ایرباس ای 380 از جمله هواپیماهای مدرن و غول پیکری است که برای پرواز و فرود احتیاجمند طول باند نسبتا زیادی است. اما در بین فرودگاه های جهان بعضی فرودگاه ها رکورد طولانی ترین باند فرودگاه را به خود اختصاص داده اند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با 7 مورد از طولانی ترین باندهای فرودگاه جهان آشنا شویم.

طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا

1- فرودگاه کامدو بامدا | Qamdo Bamda Airport

  • کشور: تبت، چین
  • طول باند: 5500 متر

فرودگاه کادو بامدا که به نام فرودگاه بانگدا نیز شناخته می گردد در منطقه خودمختار تبت در کشور چین نهاده شده است. قبلا در مطلب مرتفع ترین فرودگاه های دنیا به این فرودگاه نیز اشاره کردیم و گفتیم که این فرودگاه در ارتفاع 4334 متری از سطح دریا نهاده شده است. در واقع، این فرودگاه مرتفع ترین فرودگاه دنیا محسوب می گردد. اما این فرودگاه رکورد دیگری را نیز از آن خود نموده و آن رکورد طولانی ترین باند فرودگاه دنیا است! باند فرود این فرودگاه 5500 متر طول دارد و از این نظردر صدر فهرست طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا قرار می گیرد. قرارگیری در ارتفاع بالا هواپیماها را وادار می نماید مسافت بیشتری را در باند فرود حرکت بنمایند، به همین علت باند این فرودگاه طول بسیار زیادی دارد.

2- فرودگاه بین المللی حمد | Hamad International Airport

  • کشور: قطر
  • طول باند: 5394 متر

فرودگاه بین المللی حمد که سابقا فرودگاه نو دوحه نامیده می شد یکی از بزرگ ترین فرودگاه های دنیا است و در کشور قطر نهاده شده است. علاوه بر این، این فرودگاه دارای یکی از طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا نیز هست. اولین باند فرود این فرودگاه 5394 متر (17700 فوت) طول دارد و با این حساب، علاوه بر قرارگیری در بین طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا، طولانی ترین باند فرود در غرب آسیا نیز به شمار می رود. حتی ملاقات از این فرودگاه هم می تواند علت کافی برای پرداخت هزینه قیمت تور قطر و سفر به این مقصد عربی مجذوب نماینده باشد!

باند دوم این فرودگاه حدود 4267 متر (14000 فوت) طول دارد نیز قادر به پذیرش هواپیماهای مسافربری بزرگ مثل ایرباس ای 380 است. در حال حاضر این فرودگاه گنجایش جابجایی سالانه 28 میلیون مسافر را دارد که نسبت به فرودگاه قدیمی حدود 10 میلیون افزایش داشته است.

3- فرودگاه بین المللی دِنور | Denver International Airport

  • کشور: ایالات متحده
  • طول باند: 4876 متر

باند فرود 16R/34L فرودگاه بین المللی دنور 4876 متر (16000 فوت) طول دارد و طولانی ترین باند فرودگاه مسافربری در آمریکای شمالی به شمار میرود. این باند یکی از شش باند فرودی است که در فرودگاه دنور وجود دارد و آن را به یکی از بزرگ ترین و همینطور پررفت و آمدترین فرودگاه های دنیا تبدیل نموده است. این باند که یکی از طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا است با سرمایه ای بالغ بر 166 میلیون دلار و تنها در عرض 41 روز ساخته شده است. این باند فرود جزئی از طرح اصلی فرودگاه دنور بوده و قادر به پذیرش نسل نو هواپیماهای مسافربری غول پیکر، مثل ایرباس ای 380 است.

4- فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی | Indira Gandhi International Airport

  • کشور: هند
  • طول باند: 4526 متر

فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی اصلی ترین فرودگاه دهلی، مرکز هندوستان است. این فرودگاه یکی از بزرگ ترین فرودگاه های هند و همینطور جنوب آسیا به شمار می رود و سالانه بیش از 46 میلیون مسافر را جابجا می نماید. طرح توسعه و توسعه این فرودگاه در دست اجراست و قرار است با ساخت ترمینال مسافربری نو تا سال 2030، ظرفیت این فرودگاه به 100 میلیون مسافر افزایش پیدا کند.

بزرگ ترین باند فرود این فرودگاه 4526 متر (14852 فوت) طول دارد و یکی از طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا به شمار می رود. این باند فرود در سال 2008 افتتاح شد و ظرفیت فرودگاه را به 85 پرواز در ساعت افزایش داد. فرودگاه ایندیرا گاندی دارای سه باند فرود است و هر سه باند به طور همزمان فعالیت می نمایند تا از فشار و ترافیک هوایی در باند اصلی بکاهند.

5- فرودگاه بین المللی آل مکتوم | Al Maktoum International Airport

  • کشور: دبی، امارات متحده عربی
  • طول باند: 4500 متر

فرودگاه آل مکتوم در 37 کیلومتری جنوب غربی شهر دبی نهاده شده است و قطب اصلی فعالیت های ایرلاین فلای دبی محسوب می گردد. باند فرود این فرودگاه با طول 4500 متر یکی از طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا به شمار می رود. این باند فرودگاه در طول 600 روز ساخته شد و شش تا هشت ماه نیز مورد آزمایش و آنالیز نهاده شد تا استانداردهای لازم را کسب کند.

6- فرودگاه جان اف کندی | JFK International Airport

  • کشور: ایالات متحده
  • طول باند: 4419 متر

فرودگاه جان اف کندی ششمین فرودگاه پررفت و آمد در ایالات متحده است و سالانه بیش از 48 میلیون مسافر را جابجا می نماید. ترافیک هوایی این فرودگاه به وسیله 4 باند فرود مدیریت می گردد که سه تای آن ها سطح آسفالتی دارند. طولانی ترین آن ها دارای سطح بتنی است و بیش از 4419 متر (14500 فوت) طول دارد. این باند یکی از طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا به شمار می رود و هواپیماهای مسافربری بسیار بزرگ به خوبی می توانند در این باند پرواز و فرود انجام دهند. در واقع، این باند پس از باند فرودگاه دنور، دومین باند فرودگاه طولانی ایالات متحده به شمار می آید. باند فرود این فرودگاه در کنار ترمینال های شماره 1، 2 و 3 نهاده شده است و در صورت احتیاج برای ماموریت های فضایی شاتل نیز استفاده می گردد.

7- فرودگاه بین المللی مادرید باراخاس | Madrid Barajas International Airport

  • کشور: اسپانیا
  • طول باند: 4348 متر

فرودگاه مادرید باراخاس بزرگ ترین و پررفت و آمدترین فرودگاه در کشور اسپانیاست. این فرودگاه یکی از بزرگ ترین فرودگاه های اروپا به شمار می رود و سالانه بیش از 52 میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده می نمایند. این فرودگاه نیز میزبان طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا است و از 4 باند فرود این فرودگاه، دو تای آن ها بیشتر از 16000 فوت (3962 متر) طول دارند. طولانی ترین آن ها 4348 متر طول دارد و در سال 1998 شروع به کار نموده است.

منبع: airport-technology.com

منبع: الی گشت

به "طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین باندهای فرودگاه دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید