نگاهی به نمایش استقلال مقابل نساجی؛ خط هافبک همچنان سردرگم

به گزارش مجله تصویری، خبرگزاری خبرنگاران- استقلال نتوانست در روز متوقف شدن سپاهان و پرسپولیس، رقیب خود را شکست دهد.

نگاهی به نمایش استقلال مقابل نساجی؛ خط هافبک همچنان سردرگم

به گزارش مجله تصویری، استقلال و نساجی به مصاف هم رفتند و این ملاقات با نتیجه 0-0 مساوی به سرانجام رسید. شاگردان فرهاد مجیدی در این ملاقات با سیستم 3421 وارد میدان شدند. به دو ایراد اصلی ترکیب تیم استقلال می پردازیم اولین ایراد، ترکیب خط میانی این تیم است. فرهاد مجیدی هنوز نتوانسته با مهره هایی که در اختیار دارد، ترکیب مناسب، ثابت و برنده ای در خط میانی خود ایجاد کند. (فزونی خط میانی به این منظور که بازیکنان میانی تیم را از لحاظ کیفی، عددی و موقعیتی در میانه میدان در موضع برتر قرار بدهند) البته تا حدودی هم باید به فرهاد مجیدی حق بدهیم مجموعه مهره های خط هافبک استقلال، به هیچ عنوان مجموعه بالانسی نیستند البته خود فرهاد هم وقتی که این قضیه را متوجه شد نباید در خرید هافبک خارجی پا پس می کشید شواهد حاکی از آن است که چند پیروزی ابتدایی استقلال در لیگ برتر باعث شد تا سرمربی این تیم احساس بی نیازی نسبت به خرید مهره تازه داشته باشد.

در این بازی مهدی مهدی پور آرش رضاوند و امیر حسین حسین زاده در خط هافبک تیم حضور داشتند، البته ترکیب تیم 3421 بود و امیر حسین حسین زاده کنار امین قاسمی نژاد می ایستاد و به همین علت در بیشتر اوقات بازی تیم استقلال فزونی عددی در میانه زمین را از دست می داد و و با توجه به اینکه تیم نساجی هم به صورت بسیار فشرده با لاین 5 نفره دفاع می کرد. استقلال به هیچ عنوان روی هیچ صحنه ای به خصوص در نیمه دوم نتوانست خط دفاعی نساجی را از کانال های میانی بشکند.

البته روی یکی دو صحنه بازیکنان استقلال به موقعیت های مناسبی رسید که همان موقعیت ها هم به وسیله مهاجمان از دست رفت. علاوه بر این ها مجموعه خط میانی استقلال تاثیر مستقیمی روی عملکرد ژستد دارد، این بازیکن در این بازی موقعیت های خوبی برای گلزنی داشت اما ظاهرا توضیح وظایف و نحوه استفاده از او در تیم استقلال روی بنیان درستی، بنا نشده است و هنوز هم که هنوز است بازیکنان استقلال وقتی که در عقب زمین صاحب توپ می شوند، بین این که بازی را از کناره ها به جلو ببرند یا از کانال میانی به دروازه حریف حمله نمایند، دچار تردید هستند چرا که برخلاف فصل قبل آن ها در کانال میانی از تسلط خوبی برخوردار نیستند و در کناره زمین هم دیگر را بازیکنی مثل محمد نادری ندارند که به خوبی بتواند موقعیت یک در مقابل یک را بردارد، به فضای خالی پشت لاین دفاعی تیم حریف یورش ببرد و وظایف دفاعی اش روی عملکرد هجومی اش تاثیر منفی بگذارد...

در ابتدای فصل هم گفتیم که با توجه به خروج مسعود ریگی از استقلال و اضافه نشدن هافبک تازهی به تیم، بازیسازی استقلال که مبتنی بر پاس های کوتاه از عقب است قطعا دچار مشکل می گردد، استقلال فصل پیش در بازی هایی که نمی توانست روی برنامه های خود به دروازه حریف برسد، از دو فاکتور بسیار مهم استفاده می کرد، اولین فاکتور توانایی پیستون های کناری اش بود. محمد نادری و یا هروویه میلیچ می توانستند روی خیلی از صحنه ها استقلال را رو به جلو حرکت بدهند و فاکتور دوم هم حضور بازیکنی مثل مهدی قائدی بود که می توانست با توجه به توانایی های فردی اش کمبود های بازی استقلال برای انتقال توپ از فاز دوم به فاز نهایی را انجام دهد. مربی جوان آبی ها دو راه چاره برای برطرف این ایراد پیش رو دارد؛ یا یک بازیکن تازه به صورت آزاد جذب کند و یا در توضیح وظایف بعضی بازیکنان و یا حتی مدل بازی تیمش دست به تغییر بزند...

با همین مقدمه هم سراغ دومین ایراد ترکیب استقلال می رویم و آن هم ضعف به شدت بالای پیستون چپ این تیم یعنی جعفر سلمانی است. سلمانی روی هیچ صحنه ای در این ملاقات نتوانست از لحاظ هجومی عملکرد مثبتی داشته باشد و ما در طول بازی حتی شاهد یک سانتر مناسب هم از او نبودیم و با این که مهاجم استقلال بازیکن سرزنی بود، آبی ها به هیچ عنوان به جز یک ضربه نتوانستند از این قضیه استفاده نمایند. در طرف دیگر هم نبود وریا غفوری باعث شده بود که یامگا در پست وریا غفوری بازی کند اما شاید اگر یامگا از همان اول پشت ژستد بازی می کرد می توانست همان ابتدا استقلال را پیش بیاندازد اما او در پست پیستون راست به هیچ عنوان عملکرد خوبی را ندارد چرا که از لحاظ دفاعی این بازیکن خیلی تعریفی ندارد و وقتی پیستون راست بازی می نماید در دوگانگی حضور در جلوی زمین و حضور در عقب زمین باقی می ماند و با توجه به این که ذات این بازیکن روی فرار پشت مدافعان و حضور در خط حمله است، حضور در این پست، بازدهی این بازیکن را کم می نماید.

در مجموع فرهاد مجیدی برای برطرف مشکل اول یعنی ترکیب خط میانی، باید یک مهره آزاد خارجی را حتما به تیمش اضافه کند که البته ظاهرا فرهاد مجیدی قید این قضیه را زده است وگرنه مدل بازی تیمش در ادامه باید دستخوش تغییر گردد چرا که در همین دو هفته هم، استقلال چهار امتیاز مهم از دست داده و با این شرایط این لغزش ها ادامه دار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

به "نگاهی به نمایش استقلال مقابل نساجی؛ خط هافبک همچنان سردرگم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به نمایش استقلال مقابل نساجی؛ خط هافبک همچنان سردرگم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید